Kristines univers

- et glimt inn i en forundelig verden

mandag, april 02, 2007

Valgkamp? Hvilken valgkamp?

Klam i hendene og tørr i munnen troppet jeg opp hos VG for intervju på fredag. Noe jeg ikke var klar over før dagen i forveien var at jeg skulle på intervju til samfunnsavdelingen. Det vil si politikk, skole, økonomi og helse. Med andre ord midt i blinken for meg....

Avdelingsleder: "Hvis vi skulle kjørt en sak på barnehagedekning nå før velgkampen til høsten, hvordan ville du gått frem?"
Kristine tenker i sitt stille sinn "Valgkamp? Hvilken valgkamp?" men svarer "Nei altså... Ehh..." Rødme rødme. "Litt vanskelig å ta sånn på sparket, men jeg ville vel kanskje sammenlignet dekningen i de forskjelige kommunene og hva politikerne lovet? For å se om det stemte overens?"
Avdelingsleder: "Hvilket område ville du si interesserer deg mest innenfor politikken?"
Kristine: "Ehhh... interesseområde? He, tja si det du. Er jo så mye interessant å velge mellom." Hoster nervøst og stirrer febrilsk på veggen for å se om det kanskje står noe skrevet der. Det gjør det ikke, men plutselig kommer jeg på noe jeg hadde hørt på radioen tidligere på dagen. "Jeg synes det er interessant at Djupedal vil ha gratis skolebøker på videregående!" Og så la jeg ut i det vide og det brede, og viklet meg inn i en lang og usammenhengende forklaring. Men det viktigste var ihvertfall at jeg kom på noe, jeg som ikke har vært hjemme på tre måneder, og har generellt særdeles liten peiling på politikk.

Så slik gikk altså intervjuet. Med litt koseprat om OL, studier, London og bacheloroppgave i tillegg. I det hele og fulle syntes jeg det gikk riktig så bra, tatt i betrakning at jeg aldri har vært på et ordentlig jobbintervju før, og at mine kunnskaper på nevnte områder er heller begrensede.

Er vel ikke overhengende stor sannsynlighet for at jeg får jobben, men pytt pytt, da blir det Roskilde i stedet!