Kristines univers

- et glimt inn i en forundelig verden

torsdag, september 13, 2007

En bitter nordmann

Den norske filmen '5 løgner' har ikke gjort det så bra på kino. Siden premieren i midten av august har bare 15 000 personer sett den. Regissør og manusforfatter Lars Daniel Krutzkoff Jacobsen (phu!) skylder på publikum, og kaller dem idioter og en gjeng med bønder. - 'Jeg prøvde å lage en film med både underholdningsverdi og mening. Jeg skulle heller laget en film uten mening, en film for mine naboer på Frogner', sa han i God morgen Norges i dag. Krutzkoff Jacobsen angrep ikke bare publikum, også kritikerne fikk gjennomgå: -'Barnet ble forsøkt myrdet i fødselsøyeblikket, noe som både VG og Dagbladet lyktes i.'

Greit å ha noen å skylde på, er det ikke det Jacobsen? Når filmen din flopper og ingen gidder å se den på kino er det ikke fordi kritikerne slaktet den eller publikum ikke skjønner den, det er fordi filmen er dårlig. Jeg har selv sett den, så jeg vet hva jeg snakker om. Mange filmer som har blitt slaktet av kritikerne, men gått bra på kino. Hemmeligheten er jungeltelegrafen. Om du ser en dritbra film på kino anbefaler du den til dine venner og bekjente. Ser du en dårlig film anbefaler du den ikke. Jeg ville ikke anbefalt 5 løgner, nettopp fordi jeg ikke synes den var spesielt bra. Ergo, filmen har gått dårlig av den enkle grunn at den er en dårlig film.

Når regissør og manusforfatteren kommer med utspill som dette er alt jeg ser en bitter mann som trenger noen å skylde på fordi filmen hans stinker. Han opphøyer seg selv til en som står over 'folk flest', som han sier er for dumme til å forstå seg på noe så innviklet som en film med dypere mening.

Innse det Mr. Krutzkoff Jacobsen; filmen din stinker.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

"Jeg ville ikke anbefalt 5 løgner, nettopp fordi jeg ikke synes den var spesielt bra."

Men er ikke det akkurat poenget hans? At nordmenn i gjennomsnitt ikke har nok kultur-kapital til å nyte/forstå/få noe ut av "filmer med mening"?

Bare les nettintervjuet med ham. Tror 1/2 av de som snakket med ham, tok opp hans kommentar angående idioter og bønder. Det tiltross for at han svarte på akkurat det i det aller første spm. Litt av det samme?

mandag, 17 september, 2007  
Blogger Kristine said...

Poenget til Krutzkoff Jacobsen er at den gjengse nordmann ikke er smart nok til å forstå filmen hans pga den 'dypere meningen'. Mitt poeng er at filmen ikke har en veldig 'dyp mening', og grunnen til at den har floppet er fordi den er dårlig, ikke fordi folk flest er idioter.

mandag, 24 september, 2007  
Anonymous Anonym said...

Går kongen fremdeles i sine nye klær, og ingen andre tør å si ham i mot?
Krutskoff kan ikke begynne å sy klær av luft, å tro at alle skal følge hans versjon av "dyp mening".
Å leve i sin egen lille verden er helt i orden, men man blir ikke kongen over andre for det. Jeg sitter fremdeles igjen med min egen mening, og verdsetter den fremfor en person som ikke tør innrømme at han var en flopp.
Om du er en liten Quinten så kanskje, ja! Men dessverre skal du gjøre en allment bra film før den tid. Man gjør ikke seg selv til en kultfilmskaper. Man aksepteres som en. Kruzkoff har lenger igjen enn navnet sitt, før han er der!! Johan

lørdag, 24 november, 2007  

Legg inn en kommentar

<< Home