Kristines univers

- et glimt inn i en forundelig verden

søndag, september 24, 2006

Dilemma

Da jeg gikk til butikken tidligere i dag satt det en tigger/uteligger (vet ikke helt hvilken kategori han går under, sannsynligvis begge) utenfor. Han er fast inventar (heter det det selv om han sitter på utsiden?) og gjør ikke en katt for tred, bortsett fra å titte opp på deg og nikke et lite hei når du går forbi. I dag er første gang jeg har hørt ham prate; han stoppet meg og spurte om jeg kunne kjøpe en cola til han. Jeg sa at ja, jo, det kan jeg vel sikkert og gikk inn i butikken. Tenkte litt for meg selv om dette var et frekt spørsmål eller ikke, man kjøper jo vanligvis ikke ting og tang til vilt fremmede, skal man gjøre et unntak bare fordi mannen ser ut som et takras og ikke har dusjet på fire år? Etterhvert som tankene ble drevet over på middag og melk forble spørsmålet ubesvart. Jeg betalte og gikk ut av butikken, men i det jeg ser tiggeren på fortauet husket jeg plutselig at jeg hadde glemt å kjøpe colaen. Ansiketet hans lyste opp da han så meg, men da jeg fortalte at jeg rett og slett hadde glemt hele colaen datt karen sammen. Hadde han ikke sett stakkarslig ut fra før av, så gjorde han det hvertfall nå. Og jeg fikk skikkelig dårlig samvittighet. Spørsmålet mitt er som følger: Burde jeg få dårlig samvittighet? Burde jeg føle meg skyldbetynget fordi jeg ikke kjøpte en cola til en uteligger? Hvor lite bad han ikke om? Hvor lite hadde det ikke kostet meg å gjøre ham glad? På en annen side; når begynte man å kjøpe ting til folk man aldri har møtt før? Værsågod, jeg har jo så mye penger at jeg kan bare øse ut til alle og enhver! Jeg er en fattig student, jeg vurderer fra dag til dag hvor mye penger jeg kan bruke for ikke å overskride budsjettet. Dessuten hadde jeg helt ærlig ikke videre lyst til å kjøpe en cola til ham. Uansett; burde jeg kjøpt en cola til uteliggeren eller var det greit å la være?

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Kristine da...

Du er jo ondheten selv! Løfte ham opp og kaste han med hodet først ned mot fortauet igjen. En som forventer ingen ting, blir heller ikke skuffet når han ikke får noe. Den som blir lovet noe og ikke får det, dør litt inni seg når det skjer...

Min oppfordring likegyldighet eller godhet er veien til rettferdighet!

mandag, 25 september, 2006  
Blogger Kristine said...

ja der fikk jeg den...

mandag, 25 september, 2006  
Anonymous Anonym said...

Hmmm Kristine... et lite dilemma dette ja :)

Ingen problemer med å sette meg inni denne situasjonen, og det å se andre i en slik situasjon gir vel de fleste en liten klump i magen. For å gå rett på mitt svar angående spørsmålet ditt så vil jeg både si JA og NEI til dårlig samvittighet... Nei fordi du selvsagt ikke har gjort noe for a denne mannen har havnet i en slik situasjon og heller ikke skyller han noe, og hvem kan vel forvente at du skal redde hans verden... MEN ja fordi du for det første på en måte tok på deg et løfte om å hjelpe... men også av det faktum at du i etterkant fikk dårlig samvittighet tyder på at du har kapasitet til å kunne gi denne mannen et lyspunkt i tilværelsen, og jeg tror vel ikke man får følelsen av dårlig samvittighet hvis man innerst inne gjorde det man kunne... Men Kristine, på en annen måte, hvem sier at man aldri skal ha følelsen av dårlig samvittighet, er ikke det bare et tegn på medmennekelighet?! Mitt råd til deg er dermed:... overrask han med en cola neste gang du ser han, ingenting er så hyggelig som en positiv overraskelse :)

Kj

tirsdag, 26 september, 2006  
Anonymous Anonym said...

Ærlig talt!

Du har i hvert fall tak over hodet, og alt han ville ha var en lusen liten cola som høyst sannsynlig ville gjort dagen hans til den beste på ganske lenge. Også "glemte" du det?! Snakk om å bli tygd og spyttet ut igjen... Så derfor, JA til dårlig samvittighet.

Fy skam!

torsdag, 28 september, 2006  
Blogger Kristine said...

...og den. jeg får vel bare innse fakta; jeg er en dårlig person. hulk!

fredag, 29 september, 2006  

Legg inn en kommentar

<< Home